Alla inlägg under februari 2010

Av anton - 27 februari 2010 17:39

Sabbaten är över nu. Här har det varit hemma-hos-sabbat vilket innebär att man åker hem till någon istället för att åka till kyrkan. Vi gjorde en rolig grej, som var att vi skulle skriva om en liknelse. Såhär blev min:


En ananas och en tomat var i ett växthus. Ananasen sade för sig själv "Tack gode Gud för att jag inte är som tomaterna här , som inte duger till annat än ketchup. Jag däremot är en exotisk och serveras på alla möjliga tillställnigar och är en mycket älskad frukt."

Tomaten sade till sig själv "Gud hjälp mig var mig nådig."

Trädgårsmästeren kom in växthuset och sade "Dessa tomater är fina och mogna, sänd dem till kungens kök. Ananasen däremot är rutten, ta och släng den till grisarna." (hämtad från lukas 18:9-15)


När vi va klara och skulle gå hem så fick jag allt mat som blev över. Det var en pappkasse med nötstek, sallad, bröd, nötter, ost, äppelpaj, frukt och vaniljsås. 


Sabbaten för inte bara med sig andliga välsignelser utan också fysiska i form av mat. (Det är inte första gången det händer att vi går mat.) 




Av anton - 24 februari 2010 17:13

Sitter här och vet inte vad jag ska skriva. Idag har vi iallafall förberret våra predikningar till Bibellinjen+ Vi har också bakat vårat grötbröd, dock inte lika lyckat som sist. Igår var Jehovas här och studerade med oss. Vi knackade också dörr och fick en kommentar: Jag frågar om han tror att Jesus kommer tillbaka snart,

som svar får vi tillbaka något i stil med: Han borde gjort det nu när de är så *piiiip* mycket snö!SLAM (dörren stängs) Mycket ska man höra innan örona trillar av!


På schemat nu står det volleyboll kl 18. Jag ska gå dit för första gången och se hur det går.


Undrar ni över något som händer här eller vill veta nått så skriv en fråga eller kommentar! Om ingen läser här är det ingen mening att jag skriver.   

Av anton - 21 februari 2010 12:06

Söndag igen. På sabbaten igår var det jag och peter som hade hand om gustjänsten. Det gick bra och jag tror Gud välsignade de som lyssnade. På kvällen hade vi hyrt en gymnastiksal och där spelade vi innabandy. Det var hur kul som helst, eftersom jag inte gjort det på ett tag.


På morgonen idag gjorde vi bröd. Det bestod av överbliven gröt, mixade kidneybönor, mixade nötter, rivna morötter och mjöl. Allt blandades och blev till slut gräddade till brödkakor. Billigt gott, enkelt och nyttigt!



Av anton - 17 februari 2010 16:07

Idag har vi mest suttit hemma. Vi planerade för vår gudstjänst och för predikan som Tobias gett oss i läxa. 

Gårdagen var mycket spännade, speciellt kvällen. På dagen var vi på möte med Personalen + att Bobby hälsade på. Eftermiddan var de fullt upp med hoppetsröst utdelning. 

Det spännande var vad som hände lite senare. Damernas skidskytte blev ett mindre fiasko med strulande kontrollanter, och svenskar gjorde mindre bra ifrån sig.

Då stod förhoppningarna till Ferry. Han gick ut 1.12 efter ledaren. Vid sista skyttet hade han tagit in allt avstånd. Nu stod han och en annan på skjutvallen. Ferry missar näst sista skottet, hans motståndare OCKSÅ. Resten var en uppvisning av Ferry. Han körde totalt ifrån alla andra och vann guld.


Innan var jag så trött att jag tvekade om jag skulle se på det. Aaa men jag ser hur det går i början, tänkte jag. USCH vad spännade det var!!


Aja nu blir det ett träningspass med armhävningar och situps, (tyvärr kommer jag nog aldrig ta OS guld) men jag har ett evigt mål i sikte, nämligen livet som Gud lovat oss


Av anton - 15 februari 2010 21:42

Nu sitter jag här och skriver igen. Dagen och kvällen har bjudit på en del förberdelser för Gudstjänsten som jag och Peter ska ha på lördag. Kl 19 00 hade vi bokat studie med ett äldre par (jehovas) som vi for och besökte. Det gick bra, vi studerade om vem Jesus var och var han kom ifrån. Vi var inte riktigt överens men men....


OS är igång och jag följer det det jag kan. I skrivande stund drar Markus Hellner ut i skidspåret i jakt på guld.


Annars flyter livet på som vanligt här nere, inga större bekymmer. Vi har mat och kläder och boende, men framför allt får vi lita på på Gud och var vän med honom.

Av anton - 14 februari 2010 09:57

På sabbaten var det bibelstudie som vanligt. Min grupp diskuterade världsekonomikras och sådan saker. Dan berättade sitt vittnesbörd varvat med musik som andrea stod för på gudstjänsten. Efter gudstjänsten var det SMAK-studera med andra kurs,  som Dan och Jonthan höll i.


När jag kom hem var jag ensam hemma och då passade jag på att kolla lite på vinter OS som dragit igång och körde lite armhävningar och situps emellanåt.


Av anton - 12 februari 2010 15:33

Dagens bravader har bestått av förberedelser, som sagt så är de ju förberedelsedag idag. Vi började ialla fall med att lyssna till Peter när han hade morgonandakt. Sedan var det frukost som Rebekca hade gjort. ( lite speciellt på grund av Peters födelsedag)


En del saker behövde införskaffas så det bar av till Willys och Clas Ohlson som ligger ca fem minuter gångväg bort. Eftermiddagen förberdde vi i köket, alla tre drog sitt strå till stacken.


Men nu är det dags att börja varva ner för den inkommande sabbaten som alltid kommer väl till pass som jag brukar säga. 


Låt oss denna sabbat  "tänka på sabbasdagen så att vi helgar den".

Av anton - 11 februari 2010 13:33

Gårdagen bjöd på planering för diverse saker man framför allt gudstjänsten som jag och Peter ska ha den 20 februari. På eftermiddagen var de dörrknackning. Jonthan hade bestämt tid men en person, jehovas vittne, förra veckan och jag följde med honom på det sudiet. Vi diskuterade inget speciellt utan talade bara allmänt om bibeln.

Vi han också köpa ett skrivbord innan det var dags för husgrupp. Som vanligt var det trevligt! Frågan som togs upp var vem är Gud? Det var spännande att höra andras tankar om det, men också tanka efter själv. (har du inte gjort det uppmanar jag dig till det)


Idag när vi gick utanför dörrren och skulle cykla till kyrkan så kom längtan till fjället till mig. Vädret var PERFEKT för att vara ute på en skotertur. Tyvärr får jag nöja mig med cykeln och staden:(

Ovido - Quiz & Flashcards